Thursday 16 May 2013

Buat Apa Yang Betul, Bukan Apa Yang Anda Fikir Betul


Masih terngiang-ngiang pesanan dari ustaz dahulu;
“Buat apa yang betul, Jangan buat apa yang anda fikir betul!!”
Kami yang masih naïf ini pun mengangguk-anggukkan kepala kami sebagai tanda sepertinya faham termasuklah diri aku sendiri.Faham yang bagaimana, diri sendiri masih tidak dapat menafsirkannya pada waktu itu.Bagi kami, mungkin Ustaz mahu kami “follow” segala peraturan sekolah dan bukan buat mengikut “pemahaman” kami mengenai peraturan sekolah. Al maklumlah, masih berhingus lagilah katakan….hihihi ^_^


Sekarang, bila mana umur dah menginjak naik, alam persekolahan yang di rindu itulah yang banyak mencorak langkah diri ini, dan barulah aku sedikit sebanyak mengerti apa yang ingin disampaikan oleh ustaz pada waktu itu.
Mengapa perlu buat apa yang betul? Dan bukan buat apa yang kita fikir betul?
Jawapannya mungkin sebegini..

Potongan ayatul Quran ; SURAH AL-BAQARAH : 216



Apa yang aku boleh kaitkan dengan potongan ayat ini, bukan kita yang menentukan apa yang terbaik untuk kita, tapi ALLAH yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita =)
Berbalik pada frasa yang aku sebutkan tadi, seharusnya macam inilah kita bila mana mempraktikkan SURUHAN ALLAH SWT. Kita kena buat apa yang benar-benar di suruh oleh ALLAH dan bukan apa yang kita rasa Allah nak kita buat. Nauzubillah!
Banyak situasi yang masyarakat hari ini yang masih tak sedar mereka hidup berdasarkan apa yang mereka fikir mereka harus lakukan, termasuklah diri ini..=’(  Ada yang nak kaya, nak berkereta mewah, berkerjaya tinggi dan macam-macam lagi…

Dan, manusia itu, macam-macam jenis. Bila kita ikut suruhanNYA, muncul pula manusia yang suka mengkritik. Arghh! tapi, inilah kehidupan! ramai fikir, mereka dah buat benda yang mereka fikir mereka betul instead of buat apa yang benar-benar betul.

***
Flashbacking.
Teringat kala diri ini dikiritik dengan mereka yang mungkin punya hati yang buta. Boleh click link dibawah untuk tahu lebih lanjut :
http://kameralamakamerabaru.blogspot.com/2012/12/dikritik.html

Seharusnya kita sedar bahawa tujuan hidup kita yang utama adalah :

1) Sebagai seorang khalifah Allah
2) Untuk beribadat kepada Allah

Nampak “simple” kan?? Sebenarnya tidak semudah yang disangka! Tapi, bukan ke ALLAH itu ar-Rahman dan ar-Rahim?

Sebab itulah kita ada dua sumber utama sebagai panduan! Yakni AL-QURAN dan AS-SUNNAH =) Dua petunjuk utama kita kearah ISLAM yang sebenar, InshaaALLAH!!

Konklusinya, hidup kita ini kena lah berdasarkan apa yang seharusnya betul ,bukan ikut apa yang kita fikir betul! =)

InshaALLAH, pesanan ini untuk diri sendiri juga kerana diri ini juga masih belajar.
Selamat beramal!!! :D

<3 Abi & Ibu. Wink-wink! *_^







1 comment: