Friday 31 May 2013

Apa Jaminanmu?

Bismillahirrahmannirrahim.

Ingin aku berkongsi satu kisah yang dikongsikan dalam bulatan gembira kami, yang bagi aku amat terkesan dalam hati.

Kisah ini mengenai Saidina Abu Bakar As-siddiq dan Bilal bin Rabah, dua sahabat Rasulullah SAW yang amat hebat perwatakannya. =)
Kisah ini berlaku ketika Bilal, hamba kepada Umayyah bin Khalaf masih lagi belum memeluk Islam. Pada suatu hari, ketika Bilal sedang melakukan rutin hariannya bekerja, datang Saidina Abu Bakar membantunya sehingga selesai. Bilal pun kehairanan kerana seorang yang terhormat seperti Abu Bakar membantu kerja seorang hamba seperti dirinya. Setelah selesai pekerjaan tersebut, mereka berdua pun berehat untuk melepaskan penat .Ketika sedang berehat inilah, berlakunya perbualan antara mereka berdua.
Abu Bakar berkata kepada Bilal, “mahukah kau mendengar cerita kebenaran dariku?” Lalu, Bilal pun menjawab, ”lebih baik kau ceritakan kepadaku pada esok hari sahaja kerana aku sudah letih”. 

Mendengar jawapan Bilal itu, Abu Bakar pun berkata,”Apakah yang dapat menjamin kau HIDUP pada esok hari untuk mendengar ceritaku?”

Bertitik tolak dari kata-kata Abu Baka ritulah yang menyebabkan Bilal bin Rabah memeluk agama Islam yang suci pada waktu itu. =’)

Dialog yang sungguh terkesan pada diri bila mendengar kisah ini, “APA YANG DAPAT MENJAMIN KAU HIDUP PADA ESOK HARI UNTUK MENDENGAR CERITAKU?”

Allahu Allah! 
***
Siapa lagi yang dapat menjamin kita MAMPU hidup pada esok hari???
Adakah kita dapat menjamin kelopak mata kita MAMPU terbuka pada esok hari sesudah kita tidur?? 
Adakah kita MAMPU menghirup kembali udara segar keesokan hari??
Sudahtentu kita TIDAK MAMPU..! Kerna yang MAHA BERKUASA itu hanya ALLAH SWT!! DIA lah yang MAHA MENGHIDUPKAN dan MAHA MEMATIKAN seseorang hambaNYA.

Jadi, bila mana kebaikan perubahan dan tarbiyyah itu sudah sampai pada diri kita, 
adakah kita harus menangguhkan peluang itu??
Adakah bila diri sudah dimamah usia baru kita hendak mengubah diri??

ALLAHU, ajal itu tidak mengira usia! =’(

ISLAM itu seperti keretaapi yang sedang bergerak di landasan, ia akan terus bergerak menuju ke destinasi yang terakhir iaitu KEJAYAAN (AL-HAQ). Apabila ia berhenti di hadapan kita, ia terpulang pada kita sama ada hendak menaikinya bersama orang-orang beriman ataupun kita membiarkan ia bergerak pergi. 
***
Tetapi, soal diri kita semula, adakah aku MAMPU untuk hidup pada keesokan hari untuk menaikinya semula?
****
awak-awak semua! nak masuk syurga tak? jom kita jadi HambaNYA yang osem!
:'D inshaaALLAH.!


Wallahualam.
Semoga bermanafaat. Sungguh diri ini jua masih belajar. =’) 

aBIbu <3

No comments:

Post a Comment