Wednesday 17 April 2013

SEMUT

Pesanan ; entri kali ini akan berantai dengan entri yang akan datang. diri ini perlukan masa untuk belajar sendiri setelah beroleh ilmu dari yang arif. =')

***
saya kira saya tak nak sentuh part semut. tapi rasanya, lagi complete kalau bercakap jugak pasal ni. jadi, sedikit info pasal semut yang saya dapat melalui pembacaan;

semut ni, betullah, sangat kuat. sangat rajin.Kerjanya menghimpun makanan tanpa henti. Siang malam pagi petang dia berusaha tanpa rehat. Belum pernah saya melihat seekor semut terbaring keletihan. Dia hanya diusung oleh teman-temannya apabila dia mengalami kesakitan ataupun setelah mati.masa kecik-kecik dulu, selalu kita matikan semut kan? then tengok rakan seperjuangan semut itu mengusung semut yang dah kita matikan tu. Selebihnya ia akan bekerja, bekerja dan bekerja. Tahukah anda, semut boleh menghimpun makanan untuk bekalan yang amat lama sedangkan usianya tidaklah lebih lama daripada banyaknya bekalan makanan yang boleh dihimpunnya itu. Motif kehidupan semut ialah menghimpun sebanyak-banyak makanan, seolah-olah dia tidak mati dan hidup selama-lamanya. Alangkah tamaknya sang semut hingga kadangkala sanggup memikul sesuatu yang melebihi saiz badannya sendiri. Sedangkan nyata dia sendiri tidak sanggup memakan makanan itu hingga selesai.

dan, pernah tak anda perasan, bila mereka bertembung antara satu sama lain apa mereka buat? =)
orang barat kata ;
jom click link ni, and baca! :) http://melayukini.net/2012/10/mengapakah-semut-berhenti-apabila-bertemu-semut-yang-lain/

tapi dalam Quran, ALLAH dah bagitau, yang semut ni boleh berkomunikasi!! =)

Semua sangat rajin! sedangkan kita, haih, -_-
tapi at the same time dia tamak! =) kita pun camtu jugak kan? eh, ke x? =)

tapi, saya ada satu cerita nak kongsi pasal semut. inshaaALLAH. saya kira, sangat bermanfaat. semoga dapat ibrah dari kisah ini =)
***
BELAJARLAH DARI SEMUT!

Kisah Nabi Sulaiman dan Semut.

Nabi Sulaiman bertanya pada semut tentang berapa banyak makanan yang dia perlukan untuk hidup dalam tempoh 1tahun. dan, semut tu menjawab ; ia hanya perlukan makanan gula sebesar sebutir beras gandum.
Jadi, Nabi Sulaiman pun bagi la gula sebesar sebutir beras gandum pada semut itu dan meletakkan semut itu didalam botol dan mulut botol itu ditutup.

cukup 1 tahun, mulut botol itu dibuka oleh Nabi Sulaiman.
Yang peliknya, hanya separuh sahaja daripada gula yang habis dimakan semut itu.

Nabi Sulaiman bertanya ;
"kenapa separuh sahaja makanan yang dihabiskan?"
sedangkan semut berkata dia perlukan makanan sebesar sebutir buah gandum untuk hidup 1tahun.

Sang semut menjawab ;
jika di luar botol, rezekinya dijamin sepenuhnya oleh ALLAH dan dia yakin ALLAH pasti akan mencukupkan rezekinya. sebab itu diap tidak perlu risau dengan hakikat itu. tetapi apabila dikurung oleh manusia, dia mengambil tindakan untuk berjaga-jaga dan berjimat cermat kerana tidak yakin dengan sifat prihatin manusia. mana tahu kalau manusia itu terlupa lalu mengurungnya lebih dari tempoh 1tahun.

***
disini, semut lebih yakin dengan jaminan ALLAH ketika diluar botol berbanding "jaminan" manusia ketika berada didalam botol.
inilah sifat tawakkal dan ikhtiar yang kita boleh pelajari dari semut!
jangan sesekali bergantung sesama makhluk dalam soal rezeki. bergantunglah kepada ALLAH.

sebenarnya, segala yang ada dialam ini,
ada sebab kenapa ALLAH jadikan sesuatu tu.

macam kita.
kenapa kita ada?
untuk apa?
dan kemana kita selepas ini?

semasa ALLAH memberitahu malaikat yang Dia ingin menciptakan makhluk lain, para malaikat khuatir. khuatir jika mereka saling bertengkar, saling bunuh membunuh, berebut kuasa sehingga terjadilah kerosakan dan kehancuran di atas muka bumi yang Tuhan ciptakan.

tapi ALLAH dah berfirman bagi menghilangkan kekhuatiran para malaikat dengan ayatNYA yang bermaksud ;
"Aku ketahui apa yang kamu tidak ketahui dan Aku sendirilah yang akan mengetahui hikmah penguasan Bani Adam atas bumi-Ku. bila Aku telah menciptakannya dan meniupkan roh kepadanya, bersujudlah kamu dihadapan makhluk baru itu sebagai penghormatan dan bukan sebagai sujud ibadah, kerana ALLAH SWT melarang hambaNYA beribadah kepada sesama makhlukNYA."

*semoga tak pening dengan entri kali ini*
=D

apa yang baik, ambik. mana yang kurang mohon maaaf.
mana yang tak elok, buang jauh2! ;)



No comments:

Post a Comment